Categories



TheLibertyMill




The Phaserl






AvatarProducts



WashPost Is Richly Rewarded for False News About Russia Threat While Public Is Deceived

by Glenn Greenwald, The Intercept:

IN THE PAST six weeks, the Washington Post published two blockbuster stories about the Russian threat that went viral: one on how Russia is behind a massive explosion of “fake news,” the other on how it invaded the U.S. electric grid. Both articles were fundamentally false. Each now bears a humiliating editor’s note grudgingly acknowledging that the core claims of the story were fiction: The first note was posted a full two weeks later to the top of the original article; the other was buried the following day at the bottom.

The second story on the electric grid turned out to be far worse than I realized when I wrote about it on Saturday, when it became clear that there was no “penetration of the U.S. electricity grid” as the Post had claimed. In addition to the editor’s note, the Russia-hacked-our-electric-grid story now has a full-scale retraction in the form of a separate article admitting that “the incident is not linked to any Russian government effort to target or hack the utility” and there may not even have been malware at all on this laptop.

But while these debacles are embarrassing for the paper, they are also richly rewarding. That’s because journalists — including those at the Post — aggressively hype and promote the original, sensationalistic false stories, ensuring that they go viral, generating massive traffic for the Post (the paper’s executive editor, Marty Baron, recently boasted about how profitable the paper has become).

After spreading the falsehoods far and wide, raising fear levels and manipulating U.S. political discourse in the process (both Russia stories were widely hyped on cable news), journalists who spread the false claims subsequently note the retraction or corrections only in the most muted way possible, and often not at all. As a result, only a tiny fraction of people who were exposed to the original false story end up learning of the retractions.

Baron himself, editorial leader of the Post, is a perfect case study in this irresponsible tactic. It was Baron who went to Twitter on the evening of November 24 to announce the Post’s exposé of the enormous reach of Russia’s fake news operation, based on what he heralded as the findings of “independent researchers.” Baron’s tweet went all over the place; to date, it has been re-tweeted more than 3,000 times, including by many journalists with their own large followings:

Read More @ TheIntercept.com

Help us spread the ANTIDOTE to corporate propaganda.

Please follow SGT Report on Twitter & help share the message.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>